Activiteit:

Improvisatie school

Stoelen zijn opgesteld in schoolopstelling (twee-aan-twee). Vooraan staat een tafel. Rangschik oude schoolspullen op de tafel. Laat enkele voorwerpen de groep rondgaan en bespreek/gebruik ze. Een van de groepsleiders neemt de rol van leraar op zich. Terwijl iedereen netjes op zijn stoel zit, loopt een andere groepsleider nog rond. De lerares vraagt om stilte, roept die persoon naar voren en vraagt waarom hij/zij te laat op school is gekomen. De lerares stapt weer uit haar rol en vraagt aan de groep wat je moet doen met iemand die te laat op school komt. Het is belangrijk dat de lerares telkens in en uit haar rol stapt om advies aan "de klas" te vragen. Voorbeelden van dingen die je kunt doen;

  1. Roep een persoon naar voren en maak een compliment dat hij/zij zo hard gewerkt heeft.
  2. Vraag de groep hoe iemand beloond kan worden bij goed werk.
  3. Vraag wat voor spullen kunnen worden meegenomen naar school (huiswerk, etui, appel, sigaretten, katapult etc.).
  4. Vraag of iemand vroeger ergens heel goed in was en ergens misschien een prijs mee heeft gewonnen. Geef een zogenaamde prijs en laat iedereen klappen.
  5. Laat iedereen staan en de tafel van 2 opnoemen.
  6. Begin met "aap-noot-mies" en bekijk of er deelnemers zijn die het rijtje verder af kunnen maken.
  7. Stel de vraag; "als dit een klaslokaal is..". Laat de mensen het zich visualiseren zonder antwoord te hoeven geven op de vragen die je stelt. * Wie zat er nog meer in de klas? * Wat staat er op je bureau? * Wat hangt er aan de muur? * Is er een bepaalde geur die je je kan herinneren? * Beeld je in dat je favoriete leraar voor de klas staat.
  8. Wat waren dingen die tijdens speelkwartier vaak gedaan werden?
  9. Ik herinner me dat niet veel scholen gemengd waren (jongens/meisjes). Was dat ook zo?
  10. Waarom denk je dat leraren veel strenger waren vroeger?
  11. Kan je me vertellen wat je je kan herinneren van school?
  12. Wat voor soort gevoelens roept het op als je aan je eigen schooltijd denkt?
  13. Waarom denk je dat sommige kinderen niet graag naar school gingen.
  14. Volgens mij werd er vroeger ook wel kattenkwaad uitgehaald in en om de school. Kan iemand zich een voorval herinneren?
  15. Niet iedere leraar was even leuk. Wat maakt een leraar tot favoriete leraar?
  16. Wat voor soort meubilair was er in de klas?
  17. Wat vond je het leukste om te doen op school? Waren er speciale vakken die je leuk vond?
  18. Kan iemand mij iets vertellen over het handschrift wat je op school werd aangeleerd?
  19. Wat is hetgeen wat je geleerd hebt waar je later het meest aan gehad hebt.

Filmpjes

Er zijn op YouTube veel korte filmpjes te vinden die je in de groep kan bekijken, waaronder:

  • De school van vroeger
  • Spelende schooljeugd 1940, Polygoonjournaal
1940 Spelende schooljeugd 1950 Schuilingsoord de School 1969 A boys' life in old Amsterdam

Je kan bijvoorbeeld eindigen met het maken van een klassenfoto.

_________

Activiteit:

Foto's

Leg alle foto's en voorwerpen op een tafel. Laat iedereen iets uitkiezen en bespreek het gekozen item.

School School Spelen640 Spelen640

___

bron : De kracht van herinneringen ⁠(c) Annemarie Bolder