Hier vindt u ideeën voor groepsactiviteiten die u kunt uitvoeren passende bij het thema Kinderjaren en gezinsleven.
Activiteit:
Meegenomen foto's bespreken
Leg de foto's in het midden. Kies enkele foto's uit en bespreek die. Probeer naast verbale communicatie ook te zoeken naar andere manieren om herinneringen op te halen. Een voorbeeld hiervan is om te poseren zoals op de foto de mensen zijn afgebeeld.
_________
Activiteit:
Visualiseren huis
Vraag de deelnemers om hun ogen te sluiten en te visualiseren hoe hun huis van vroeger er uit zag. De groepsleider kan hierbij de volgende vragen stellen:
- Hoe ziet je huis eruit?
- Wat voor kleur heeft de voordeur?
- Als je de deur opent, wat zie je dan?
- Kijk de kamer rond... ben je alleen?
- Als je in de keuken staat... wie kookt er, wat wordt er gekookt en hoe ruikt het ?
- Als het 's avonds stil is in huis, wat voor geluiden hoor je dan?
- Is het er warm of koud?
De vragen hoeven niet beantwoord te worden. Het is een manier om herinneringen op te roepen.
_________
Activiteit:
Tekenen huis
Na bovengenoemde visualisatie oefening, wordt direct overgegaan met de tekenopdracht. Teken in koppels het huis of een specifieke kamer van vroeger. Je kan de persoon met dementie zelf laten tekenen of ervoor kiezen om namens die persoon te tekenen. Bij de laatste optie is het van groot belang dat je blijft verifiëren of je het juist tekent. Zowel in de situatie dat de persoon met dementie zelf tekent als in de situatie dat er voor hem/haar wordt getekend, is het belangrijk dat er tijdens het tekenen continu contact is en dat er vragen gesteld worden. Maak vooraf duidelijk dat het tijdens deze opdracht niet van belang is dat het een mooie tekening wordt Na afloop kunnen de tekeningen in het midden gelegd worden. Binnen de gehele groep kunnen (enkele) tekeningen besproken worden.
_________
Activiteit:
Jeugd speelgoed / spelletjes
Stal voorwerpen (spelletjes/speelgoed) uit op tafel. Iedereen kiest een voorwerp wat hem aanspreekt. Stimuleer om het voorwerp te gebruiken. Als dat niet meer lukt probeer het zelf en laat je adviseren hoe het moet.
Veel jeugd speelgoed / spelletjes kunnen geassocieerd worden met liedjes/rijmpjes. Maak hier gebruik van.
_________
Activiteit:
Lijst maken met jeugdspellen
Vraag de deelnemers welke spellen, spelletjes en activiteiten je als jong kind kon doen. Schrijf alle suggesties op een groot papier. Vragen die je hierbij kan stellen:
- Wat kan jij je herinneren van... ?
- Zijn het winter of zomer spellen?
- Voor jongens en/of meisjes?
- Spelen kinderen er vandaag de dag nog mee?
- Waren er speciale personen waarmee je dit spel speelde?
- Kan je voordoen hoe het spel gaat?
- Waren er speciale kleren die je wel of niet mocht dragen bij buiten spelen?
- Wie maakte er weleens zelf speelgoed? Wat maakte je dan?
- Welke gezelschapsspellen kennen we allemaal?
- Waren er speciale momenten/dagen dat je bepaalde spellen speelden?
- Wat is het verschil tussen spelen vroeger en vandaag de dag?
_________
Activiteit:
Creëer een verhaal
Begin te vertellen; "op een dag 60 jaar geleden, liepen een broer en een zus op straat. Ze waren 11 en 15 jaar oud. Ze hadden niets te doen en verveelden zich. In de verte kwam een vriend van hun aanlopen. Hij had iets in zijn handen, het was een ..." De rest van het verhaal verzin je met elkaar verder. Iedereen heeft de gelegenheid om input te geven voor het verhaal.
___
bron: De kracht van herinneringen (c) Annemarie Bolder