Activiteit:
Feestelijke inrichting
Zitten om een mooi gedekte tafel. De tafel is gedekt, versierd en bevat etenswaren en drinken die gerelateerd zijn aan het een bepaald feest.
_________
Activiteit:
Foto's en items
Bespreek de meegebrachte persoonlijke foto's en voorwerpen die gerelateerd zijn aan de gekozen feestelijke gelegenheid (kerstmis, sinterklaas, verjaardag, behalen diploma, etc.). Zie de aandachtspunten voor het bespreken van foto's en voorwerpen bij Tips. Dit thema is bij uitstek geschikt om zang en muziek te gebruiken.
1954 Intocht van Sinterklaas in Amsterdam
1967 SintNicolaas in Amsterdam
_________
Activiteit:
Verjaardag
Vier de (denkbeeldige) verjaardag van twee deelnemers. Laat ze een speciale positie innemen in de kring. Vraag aan iedereen welke dingen niet kunnen ontbreken bij deze feestelijke gelegenheid, zoals: ballonnen, slingers, taart, verjaardagskaarten, cadeaus etc. Zorg ervoor dat je enkele van deze items bij je hebt, zodat je ze kan laten gebruiken (ballonnen opblazen, stoel versieren, taart eten etc.).
_________
Activiteit:
Cadeau
Pak een willekeurige doos in in cadeaupapier. Laat het cadeau de kring rond gaan. Iedereen geeft het cadeau aan een van de jarigen en vertelt wat het is. Het cadeau wat ze geven is iets wat hij/zij als kind altijd al had wilden hebben. Als groepsleider vraag je hierop door:
- Wat maakte dit cadeau zo bijzonder voor je?
- Kan je nog herinneren hoe jij je voelde toen je het cadeau kreeg?
- Wat is een mooie herinnering die je is bijgebleven aan dit cadeau?
_________
Activiteit:
Kaarten schrijven
Maak kopieën van meegebrachte foto's. Leg deze samen met verschillende plaatjes/tijdschriften op tafel en laat iedereen een kaart maken passende bij een bepaald feest. Bedenk naar wie je de kaart zogenaamd zou willen sturen. Dat kan een vriend(in) zijn van vroeger en schrijf de tekst achterop de kaart. Zorg dat er voldoende groepsleiding aanwezig is om de deelnemers hierbij te begeleiden. Als introductie is het volgende filmpje leuk om te gebruiken: YouTube "drukke dagen posterijen en telegrafie (1952)".
Drukke dagen posterijen
___
bron : De kracht van herinneringen
(c) Annemarie Bolder